Ragam Wisata di Malaysia yang Mengasyikan

Malaysia merupakan kawasan tumpuan utama dunia untuk berbagai aktivitas rekreasi dan pariwisata. Setiap tahun, jumlah wisatawan semakin bertambah. Tidak hanya wisatawan dari Negara Jiran, Singapura, Thailand dan Indonesia, wisatawan asing juga berdatangan dari Negara-negara Asia Barat, Eropa dan Amerika Serikat. Disini saya rekomendasikan beberapa tempat menarik yang dapat dikunjungi sepanjang tahun di seluruh Malaysia.

Menara Kembar Petronas Kuala Lumpur

Menara Kembar Petronas merupakan salah satu mercu yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia. Menara dengan tinggi 88 tingkat yang juga dikenal dengan nama KLCC merupakan menara Kembar tertinggi di dunia. Menara ini terinspirasi dari bentuk geometri yang ditemukan dalam seni bina Islam. Bangunan mega ini direka oleh arsitek berkebangsaan Argentina-Amerika, Cesar Pelli. Menara Kembar yang tertinggi di dunia ini mempunyai seni bina yang indah dan terdapat berbagai fasilitas di kawasan sekitarnya seperti Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC), Aquaria, Taman KLCC, Suria KLCC dan Jambatan Udara KLCC.

Terdapat pusat pertokoan yang  berisi butik-butik mewah dan kedai-kedai ternama seperti Aigner, Louis Vuitton, Prada Brioni, Fendi, Gucci dan Jimmy Choo. Selain pusat pertokoan, Suria KLCC juga mempunyai galeri seni, pusat penemuan sains interaktif (Petrosains), akuarium laut bertaraf dunia (Aquaria), bioskop Tanjung Golden Screen dan dewan konsert klasikal yang dinamakan Dewan Filharmonik Petronas. Makan malam di Suria KLCC adalah pengalaman yang cukup menarik karena kita memiliki banyak pilihan makanan seperti makanan India, Cina, Melayu, Arab serta banyak lagi makanan Asia di restoran mewah. Satu hal yang belum banyak orang tahu bahwa orang tua atau wisatawan yang datang bersama anak-anak dapat menyewa kursi roda atau kereta bayi di tempat sewa.  Penyewaan ini  gratis untuk 3 jam pertama.

w1w2

 Berjaya Times Square, Kuala Lumpur

Destinasi ini sesuai untuk mereka yang suka belanja, makan di restoran bintang 5 ataupun permainan menantang seperti Rollercoaster. Berjaya Times Square ini terdiri dari pusat pertokoan, hotel, kondominium, menara dan taman hiburan. Bagi wisatawan yang membawa anak kecil dapat berkunjung ke Berjaya Times Square karena mall ini memiliki tempat rekreasi dengan roller coaster yang besar. Sangat menakjubkan melihat permainan ini melintas di atas langit-langit gedung pertokoan melewati foodcourt dan beberapa restoran. Jika kita pergi ke Bukit Bintang menggunakan KL Monorail, kita pasti melewati Berjaya Times Square, sehingga tidak sulit untuk mencapai tempat ini.

w3

w4

 Legoland, Johor

Taman tema pertama di Malaysia itu berdiri di atas tanah seluas  30.8 hektar dan didesain khusus bagi keluarga dengan anak-anak yang berusia 2 hingga 12 tahun dengan lebih dari 40 permainan interaktif, pertunjukan dan daya tarik. Terletak di Nusajaya Johor, Legoland menyajikan berbagai aktivitas menarik seperti berenang di taman tema air, melihat bangunan replika lego di taman lego dan menetap di Legoland Hotel. Sesuai dengan namanya, taman tema ini memang bernuansa lego yaitu permainan anak-anak yang dapat mengasah kreativitas anak-anak. Taman tema Legoland terbagi menjadi 2 yaitu taman tema air dan taman tema adventure.

 w5

 w6

 Pulau Langkawi, Kedah

Di bagian utara Malaysia, Pulau Langkawi yang terkenal sebagai pulau bebas cukai merupakan salah satu tempat menarik yang harus dikunjungi. Dikenali sebagai Permata Kedah, Pulau Langkawi menjanjikan panorama pantai dan laut yang indah dan menyediakan aktivitas  air yang bervariasi dan menarik. Terdapat banyak pilihan penginapan di Langkawi dan memudahkan wisatawan untuk berkunjung dan menetap selama beberapa hari di pulau ini.

Pulau Langkawi mempunyai warisan yang begitu unik dan penuh dengan cerita hikayat perwira, burung raksasa dan lagenda mahsuri.  Sejarah yang bermula dari 500 juta tahun dahulu, pulau ini terdiri dari rangkaian batu-batan yang unik dan merangsang imajinasi pengunjung yang penuh dengan tanda tanya. Gua-gua dihias dengan indah oleh rangkaian ‘stalaktit’ dan ‘stalagmit’ bagi mereka yang berani untuk memjelajahi gua-gua tersebut. Pantai -pantai di Langkawi yang bersih, cuaca yang terang dan ceria sesuai untuk pencinta alam menikmati keindahan laut sambil bersantai dan menjalankan aktivitas sukan laut yang mengasyikkan.

Dataran Lang ialah mercu yang jelas terlihat oleh wisatawan yang datang melalui jalan laut. Terletak berdampingan dengan jeti kuah, daya tarik utama di dataran ini ialah patung seekor elang yang bersedia untuk terbang. Menurut sejarah, Langkawi memperoleh namanya dari burung elang. Dalam bahasa melayu lama, kawi berarti perang kemerahan, jadi Langkawi memiliki arti “elang perang kemerahan”.

Pekan kuah merupakan pusat bagi penginapan dan perniagaan. Kuah ialah tempat jual beli bebas cukai yang menjual berbagai barang yang bermutu. Sementara restoran-restoran di sini menghidangkan masakan yang lezat terutama masakan laut.

 w7

w8

Taman Negara, Pahang

Dengan suasana hutan hujan tropis yang berusia jutaan tahun, Taman Negara Pahang menjadi tempat tinggal ribuan spesis hewan, unggas dan tumbuh-tumbuhan. Taman Negara sesuai untuk dikunjungi oleh para wisatawan yang suka melakukan aktivitas seperti memanjat bukit, menelusuri sungai, memancing dan meredah hutan. Taman Negara Pahang merupakan sebuah destinasi eko-wisatawanan terkenal di Malaysia. Terdapat banyak daya tarikan dari segi geologikal dan biologikal di taman ini. Gunung Tahan merupakan titik tertinggi di Semenanjung Malaysia terletak di Taman Negara. Pendaki dapat menggunakan Kuala Tahan atau Merapoh sebagai titik permulaan ekspedisi pendakian. Taman Negara mempunyai banyak hewan mamalia yang jarang ditemui dan langka seperti harimau, tenuk, gajah, rusa, babi hutan, pelanduk, dan seladang.

Sungai Tahan menjadi kawasan habitat kepada Ikan Kelah, sejenis ikan pertandingan. Wisatawan yang berkunjung ke Taman Negara juga dapat memilih aktivitas memancing terutama di Lata Berkoh dan Sungai Kenyam. Terdapat 300 spesies ikan terutama dari keluarga kap seperti ikan kelisa, ikan kelah, dan lain-lain banyak terdapat di sungai-sungai di Taman Negara.

 w9

w10

Bandaraya Bersejarah Melaka

Melaka merupakan salah satu bandar pertama di dalam sejarah Malaysia. Sesuai dengan namanya sebagai Bandaraya Bersejarah, terdapat berbagai monumen tua yang dapat dikunjungi oleh para wisatawan seperti Kota A Famosa dan bangunan Stadthuys. Wisatawan juga dapat merasakan sendiri kenikmatan gulai asam pedas yang terkenal di kalangan penduduk Melaka. Sejarah dan makanan khas yang lezat ini tentunya menjadikan bandaraya bersejarah Melaka sebagai tempat menarik yang harus dikunjungi. Sebuah pelabuhan perdagangan antarabangsa yang penting pada jaman dahulu, Melaka kini merupakan salah satu destinasi yang paling populer di Negara ini. Sebagai Bandaraya warisan dunia UNESCO, Melaka merupakan tempat kelahiran warisan sejarah dan budaya Negara yang berusia lebih 600 tahun. Bangunan-bangunan mercu yang mewarisi seni bina yang unik dari pengaruh British, Portugis dan Belanda, tanda penetapan kolonial masa dahulu di bandar ini.

 w11w12

Taman Tamadun Islam, Terengganu

Taman Tamadun Islam yang terletak di Pulau Wan Man, Terengganu merupakan satu-satunya taman tema bercirikan Islam yang pertama di dunia dari segi kesenian rekabentuk serta kebudayaan. Taman ini menonjolkan keunggulan islam dalam seni bina terutama di dalam pembuatan masjid. Hampir 65% proses pembangunan taman tema ini mendapat sentuhan para kontraktor dan tenaga mahir setempat dan selebihnya adalah tenaga luar Negara.

Kira-kira 21 buah monumen dibangun di dalam taman tema ini dengan skala 1:8 dari skala asal. Monumen yang terdapat disini adalah Masjid Abu Nasr Pasra dari Afganistan, Masjid an-Nabawi dari Arab Saudi, Masjidil Haram dari Arab Saudi, Masjid Sultan Omar Syarif dari Brunei, Masjid Xian dari China, Taj Mahal dari India, Masjid Kuddus Mina dari Indonesia, Masjid Sheikh Lutfalla dari Iran, Masjid Besar Samara dari Iraq, Masjid Negara dari Malaysia, Masjid Mohamed Ali dari Mesir, Masjid Besar Agadez dari Nigeria, Masjid Badashi dari Pakistan, Kubah As Sakhra dari Palestina, Masjid Kul Sharif Tatarstan dari Rusia, Masjid Al Hambra dari Spanyol, Masjid Alepo Citadel dari Syria, Masjid Pusat Petani dari Thailand, Masjid Qairawan dari Tunisia, Tugu Kompleks Suleyman dari Turki, dan Menara Kalyan dari Uzbekistan.

w13w14

Pantai Perhentian Kecil,Pulau Perhentian, Terengganu

Dinobatkan dalam 100 pulau tercantik di dunia oleh CNN, pastinya anda tidak dapat melepaskan peluang untuk ke sini. Pulau Perhentian Kecil mempunyai ‘Long Beach‘ di mana merupakan tempat yang paling meriah di malam hari di Pulau Perhentian dan pantai di Perhentian Kecil merupakan pantai tercantik di Malaysia. Kebanyakkan pengunjung masih tidak mengenali pantai ini dan bot tidak diperbolehkan memasuki pantai ini kerana terdapat banyak terumbu karang dengan air yang dangkal.

Di sini terdapat pemandangan indah ketika matahari terbenam. Dikelilingi hutan yang bersih, pepohon yang melambai, pasir pantai yang memutih dan air laut yang membiru, Pulau Perhentian menjadi kawasan perlindungan untuk binatang, burung yang bermigrasi dan sebagainya. Wisatawan juga dapat membuat perencanaan untuk pelayaran ke pulau-pulau sekitar, dan bot dapat disewa untuk menikmati kawasan di sekitar pulau ini. Wisata ke pulau tropis ini menjadi keharusan bagi mereka yang suka terjun udara, belayar, berdayung dan memancing di laut dalam. Selain itu juga, banyak pengunjung ’backpacker’ suka dengan destinasi ini karena terdapat berbagai pilihan penginapan dan makanan dengan harga yang terjangkau.

 w15

w16

 Taman Kinabalu, Sabah

Salah satu daya tarik wisatawanan di negeri Sabah adalah Taman Kinabalu. Terletak di kaki Gunung Kinabalu, Taman Kinabalu Sabah merupakan tempat menarik yang harus dikunjungi oleh wisatawan setempat dan luar negara. Dengan kawasan hutan yang telah terbentuk sejak 1 juta tahun yang lalu, Taman Kinabalu mempunyai lebih dari 4,500 spesis flora dan fauna, 360 spesis burung dan 100 spesis hewan mamalia.

Taman Kinabalu sesuai untuk dikunjungi oleh wisatawan yang suka dengan suasana permai dan segar hutan hujan tropis. Taman Negara Kinabalu telah dinobatkan sebagai  ‘Warisan Pertama Dunia Malaysia’ oleh UNESCO pada Desember 2000 atas nilai-nilai  luhur dan tempat-tempat biologi yang penting. Taman Negara Kinabalu meliputi kawasan seluas 754kps, pusat utamanya ialah Gunung Kinabalu  yang terlihat indah, puncak paling tinggi di Asia Tenggara (4,905.2m di atas permukaan laut). Taman ini adalah tempat liburan yang paling digemari wisatawan untuk tinggal sehari atau berminggu bagi yang ingin menyelidiki sumber alam yang tidak kehabisan dan jarang dijumpai.

Untuk merendamkan badan di dalam pemandian sulfur yang panas, wisatawan harus mengunjungi ‘Poring Hot Springs’ yang terletak 39km dari taman. Untuk mendaki gunung Kinabalu, seseorang mungkin perlu mendapatkan panduan agen wisatawan atau merancang perjalanan sendiri. Semasa musim pendakian gunung, bilik-bilik selalu penuh ditempah.

 w17w18

Taman Budaya, Sarawak

Selain dari Sabah, Sarawak juga mempunyai kawasan wisatawanan yang menarik untuk dikunjungi. Taman Budaya Sarawak yang terletak di Santubong memamerkan sejarah, latar belakang dan rekabina rumah tradisional suku kaum yang terdapat di Sarawak seperti Iban, Melanau, Bidayuh dan Orang Ulu. Di Taman Budaya Sarawak ini juga, wisatawan dapat menyaksikan sendiri tarian-tarian tradisional suku kaum di Sarawak dengan menghadiri sesi persembahan tradisional yang diadakan. Di kampung budaya ini juga diadakan ‘Muzium Kehidupan’ ditujukan untuk memelihara dan memamerkan warisan kebudayaan dan kesenian negeri Sarawak.

Perkampungan seluas 17 hektar ini mempunyai 150 orang penduduk yang memperlihatkan aktivitas harian seperti aktivitas memproses sago dan menghasilkan kerajinan tangan. Mereka memakai pakaian tradisional dan mengadakan persembahan tarian tradisional untuk para wisatawan. Penduduk kampung akan menerangkan tentang cara hidup dan keanekaragaman budaya mereka kepada wisatawan yang berkunjung ke  tempat mereka. Wisatawan juga dapat melihat replika bangunan yang mewakili setiap suku kaum pribumi utama yang ada di Sarawak seperti rumah panjang bagi orang Iban, Bidayuh dan Orang Ulu, rumah tinggi Melanau dan rumah ladang orang Cina.

Perkampungan ini juga mempunyai sebuah pentas di mana wisatawan dapat menyaksikan persembahan tarian tradisional berbagai kaum, sebuah restoran dan toko erajinan tangan. Bagi wisatawan yang ingin megalami pernikahan yang berbeda, wisatawan dapat melangsungkan pernikahan mereka di Kampung Kebudayaan Sarawak mengikut gaya tradisi kaum Iban, Melayu, Bidayuh atau Orang Ulu.

 w19

w20

Untuk liburan yang sempurna, pengalaman budaya yang bermacam-macam dan berbagai keajaiban, sekarang waktunya untuk mengunjungi Malaysia.

Penulis : Nor Asyikin BT Zukifli

You may also like...